Svårt att meditera? Utmaningarna är själva träningen

När vi mediterar stöter vi på många olika utmaningar. Ofta helt naturligt motstånd som bara har blivit en vana av många års tränande (repeterande). Kanske vi lärt oss av föräldrar, vänner och samhällsvärderingar. Viktigt att komma ihåg är att 99 procent är helt naturliga. Det jag står emot, består. Strävan och motstånd – det här vill jag ha/gillar jag, det här vill jag inte ha/gillar inte – förstärker känslan av att något är fel, jag är fel. 

Och det är precis det här som är träningen och som vi har möjlighet att utforska i meditationen. Kan jag vara med det? Låta det vara precis som det är? Utforska det? Andas med det?

Vanliga utmaningar i meditationen och hur du kan möta dem:

  • Sinnet tänker, det är vad sinnet göra. Det går inte att stoppa. Så försök inte kontrollera det. Vår uppgift är att observera det. I ett ögonblick kanske du är blank, tills de kommer igen: ”Hoho, jag är tillbaka igen. Välkomna allt som kommer, det här, och så det här, det här.
  • Dömande och jämförande sinnet. Bättre än, sämre än, jag gör inte det här bra. Det här är rätt eller fel. Dömande vill egentligen bara hjälpa oss, skydda oss från hot, men har totalt motsatt effekt. Det ökar stresspåslaget. Så du kan om du vill t o m tacka kommentatorn: Tack för ditt råd, men jag är ok som jag är just nu.
  • Rastlöshet och stress är väldigt vanligt när vi känner oro eller har haft en hög aktivitet, eller är vana att fly från oro genom att göra mera. När vi varvar ner och känner efter kan vi bli rastlösa och känna oss mer stressade.
  • Skjuta ifrån och tränga undan. Det är helt normalt att vi skjuter ifrån oss och tränger undan jobbiga känslor som ilska, rädsla, motstånd, sorg etc. Det är en fysiologisk respons att försöka fixa smärta, lösa problem. Kan du bara låta känslorna få vara?
  • Tvivel. Kommer det här att hjälpa mig? Fungerar det här? Jag har massa problem som behöver lösas. Är det här verkligen bra för mig? Det är helt naturliga tankar. Förändring är svårt, det vi känner till, hur ohälsosamt det än är, är det som ändå är tryggt. Om du ändå ska tvivla, varför inte tvivla på det du tvivlar?
  • Försöka för mycket är ett vanligt sätt att fastna i meditationen på. Du börjar oroa dig över att du inte koncentrerar dig tillräckligt på meditationsobjektet. Och bestämmer dig för att försöka koncentrera dig ännu mer. I samma ögonblick förlorar du kontakten med nuet. All den tid vi spenderar på att försöka, när meditation handlar om att inte forcera någonting. Meditation är att vara med det som är, oavsett hur det är.

Som Yoda i Stjärnornas krig uttrycker det: No! Try not! Do or do not. There is no Try!

Vill du komma igång och meditera? 10-dagars meditationskurs startar 10 januari.

Publicerat av

Marie Androv

Mindfulnesslärare utbildad för Jack Kornfield, Tara Brach och mentor Christiane Wolf vid UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s