5 steg: Så kommunicerar du för att tillgodose behov

Har du varit med om att du berättar något väldigt viktig och den som lyssnar snabbt blir frustrerad, vill ge råd eller tittar på mobilen? Tänkte väl det. Hur känns det?

Hur ofta sitter du själv i ett samtal och funderar på nästa smarta sak du vill säga? Planerar middagen? Dras iväg i din egen smärta och problem och avbryter för att berätta: ”Vet du, samma sak hände mig… det var så himla jobbigt…”

Det är mänskligt.

Det är svårt att lyssna och finnas där för sig själv och andra när vi själva är fulla av stress eller känslor vi inte alls har tid att lyssna på.

Vår ouppdelade uppmärksamhet är det mest kärleksfulla vi kan ge till de vi älskar och bryr oss om.

Du stärker inte bara samhörigheten mellan dig och den andra, utan ökar dessutom chansen att du blir förstådd och att dina nära och kollegor vill möta dina behov.

Innan du lyssnar nästa gång, ta en kort paus för dig själv. Reflektera, vad är viktigt i relationen till den här personen?

  1. Ta tre längre djupare andetag för att växla om nervsystemet till lugn och ro.
  2. Sätt ord på dina känslor. Vad pågår i mig just nu? Vad finns att känna? Kan det få var ok som det är just nu?
  3. Lyssna utan att avbryta, ge råd eller fixa till den andra.
  4. Lyssna för att förstå den andra. Vad har den andra personen för behov bakom orden?
  5. Uttrycka dina behov i känslor och positiv anda: Jag uppskattar…, jag längtar efter…, känner mig ledsen för jag värderar… Skippa ordet ”behov” och fråga istället för att påstå. Alla negativa uttryck för behov (jag står inte ut med, jag vill inte…) antyder skuld, och vem vill möta dina behov om de känner sig skyldiga?

Är du nyfiken på hur du kan stärka dina relationer genom ökad närvaro och medkänsla? 13 oktober håller jag workshop som ger konkreta verktyg att hantera känslor och kommunicera behov effektivare i relationer.

Läs mer på Stärk dina relationer genom ökad närvaro och medkänsla

#mindfulness #medkänsla #meditation #andning #mindfulkommunikation #medkännandekommunikation #stärkdinarelationer #medvetennärvaro #lyssnaefterbehov

Publicerat av

Marie Androv

Mindfulnesslärare utbildad för Jack Kornfield, Tara Brach och mentor Christiane Wolf vid UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s