Tar kontroll över min uppmärksamhet

Jag har gått över till gråskala på min mobil. Stängt av alla meddelanden, rensat mobilen från sociala medier. Och mycket mer på listan över hur man kan ta kontroll över sin splittrade uppmärksamhet.

Varför?

För att algoritmerna som ligger bakom sociala medier är designade att fragmentera vår uppmärksamhet. Suga in oss med färger, få oss att stanna och scrolla mer. Fånga uppmärksamhet genom att appellera till vår reptilhjärna, som styrs av impulser och reagerar på hot.

Jag vet inte hur det är för dig, men när jag bara ska titta en kort stund kan jag komma på mig själv med att vakna upp ifrån denna tillfälliga njutning, långt senare och långt bort ifrån där jag började.

Det är raka motsatsen till medveten närvaro (mindfulness). Som utgår ifrån att vi är fria att välja hur vi agerar, så länge vi är medvetna om var vi har uppmärksamheten. Men om jag inte vet var jag är, är jag ju inte fri att välja.

Ps. det är också så vilsamt med grått. Numera när jag medvetet klickar tillbaka färgen känns den väldigt påträngande, skrikigt, onaturligt. Yes, det var jobbigt att föreställa mig att jag inte skulle ha snabb åtkomst till apparna, inte kunna hålla mig uppdaterad  – innan jag gjorde det. Nu är det bara skönt. Som när jag vandrade pilgrimsleden Santiago de Compostela utan mobilen i två och en halv vecka. Jag saknade den inte alls.

Jag har min lärare Trudy Goodman att tacka för att hon uppmärksammade mig på ett sådant sätt att det var omöjligt att förneka att den uppmärksamhetssplittrande effekten även drabbar mig. Trots att jag tränar så mycket mindfulness.

Kolla in hur du kan ta kontrollhttp://www.humanetech.com/takecontrol

Fler intressanta källor:
Tristan Harris, före detta designutvecklare på Google http://www.tristanharris.com/
https://www.timewellspentsweden.com/

Publicerat av

Marie Androv

Mindfulnesslärare under utbildning för Jack Kornfield och Tara Brach vid The Awareness Training Institute och UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

2 reaktioner till “Tar kontroll över min uppmärksamhet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s