Hur du bryter en vana som inte längre tjänar dig


Stärka kapaciteten att motstå vanans makt och uthärda obehagen som kommer med det, kräver närvaro. Närvaro är samma sak som kroppsmedvetenhet. Att vara här och nu är direkt kopplad till fysiska förnimmelser och känslor.
Kroppen är alltid här och nu, aldrig i dåtid eller framtid.

En förkroppsligad medvetenhet fungerar som ett ankare för att kunna motstå känslornas starka krafter.

Prova att fokusera din uppmärksamhet på någon av följande punkter för att stärka din förmåga att vara med obehag:
• Kroppens tyngd.
• Förnimmelser i händer eller fötter.
• Sträck ryggen och vandra med uppmärksamhet längs ryggraden, från svansen till huvudet.
• Andetagets förnimmelser i magen, bröstet, nästan.

När du väl är förankrad i nuet – kroppen – ställ dig själv följande fråga:
• Hur upplever jag det som händer eller jag gör just nu i kroppen?
• Känner jag mig lätt/tung, spänd/avspänd, nedstämd/tillfreds, full av energi/låg på energi?
Svaret är en tydlig indikator på om det du gör tjänar dig.

Varje liten förändring vi gör är framgång. Varje gång vi kan göra annorlunda omprogrammers våra vanemönster.
Om du lyckas tio procent av gångerna är det lyckat!

Lycka till!
Marie

Publicerat av

Marie Androv

Mindfulnesslärare utbildad för Jack Kornfield, Tara Brach och mentor Christiane Wolf vid UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s