Hur du minnas att vara närvarande

Men hur minns man då att vara medvetet närvarande när livet rusar på?
Genom att träna regelbundet på att fokusera och stärka uppmärksamheten. 
Att vara medveten om andningen är en sådan träning.

Det är ingen tvekan om att sinnet kommer att vandra, det är sinnets natur. Faktum är att det händer 50 procent av vår vakna tid. Så det finns ingen anledning att kämpa emot eller bli besviken. Även om du är medveten kommer sinnet att vandra. 

Men när vi tränar formellt gör vi något annat när sinnet vandrar. Vi vet att det händer och riktar tillbaka uppmärksamheten: 

  • Fokusera på andetaget.
  • Hålla kvar uppmärksamheten.
  • Lägga märke till att sinnet har vandrat. 
  • Rikta tillbaka uppmärksamheten på andetaget. 

Så bara genom att följa andetaget stärker du uppmärksamhetsförmågan. 
Träna regelbundet och repetera stegen i 5, 10, 15 minuter engagerar inte bara uppmärksamheten, utan stärker också motståndskraften, om och om igen. 

Mindfulness grundkurs ger dig 10 tillfällen att träna regelbundet och nöta grunderna. Kursen går live och online på  @atmajyitiyoga med start 3 februari.
Läs mer och boka mindfulness grundkurs

Publicerat av

Marie Androv

Mindfulnesslärare utbildad för Jack Kornfield, Tara Brach och mentor Christiane Wolf vid UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s