Vad gör du när till och med självvård känns som ett jobb?

Efter att jag jobbat klart, maten är lagad, tagit hand om allt som ska göras, kan självvård kännas som ännu ett måste. Vad det nu kan vara: Sova i tid, daglig träning, äta näringsrik, kost, tacksamhetsträning, ta lite time out från telefonen, andas rätt, läsa en bok, bli duktig på att nej, lägga en mask i badet.
Känner du igen dig?

Checka in med dig själv, oavsett om du vill eller inte vill känna som du gör just nu.

  • Var befinner du dig – se dig omkring dig, hur ser det ut?
  • Hur rör sig tankarna, snabbt, splittrat, lugnt, många, få?
  • Vad är det för känslor som rör sig i dig? Du behöver inte ens kunna sätta ord på dem. Bara känna vad du känner.
  • Ta ett lite långsammare andetag in genom näsan, sucka ut genom munnen.
  • Nu, flytta fokus till ditt naturliga andetag, förnimmelser när magen expanderar och pyser ihop på varje in- och utandning.
  • Följ andetaget i tre minuter.

Om även det här känns för stort – ta en break!
När du är trött, välj något litet. Kanske är det inte alls vad du satt upp på din självvårdslistan. Kanske är det inte ens hälsosamt.

Publicerat av

Marie Androv

Mindfulnesslärare utbildad för Jack Kornfield, Tara Brach och mentor Christiane Wolf vid UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s