Omfamna dig själv

Stötta och omfamna dig själv som du är, är en förutsättning för självtrygghet. Varför? Hur bra du än har det måste du gå genom livet själv.

Du kan ha fantastiska vänner, underbar familj, stöd, kärlek, kollegor. Som stöttar dig på vägen. Du kan ha allt det. Men du är ändå den som måste uppleva alla dina tankar, dina känslor, du är den som måste uppleva din smärta. Du är också förstås den som får uppleva glädje, din framgång. Uppskatta det goda i ditt liv. Det härliga och tråkiga. Men till syvende och sist är det du som filtrerar och upplever det som händer i ditt liv.

Om du inte omfamna dig själv på den djupaste nivån, kommer du alltid att kämpa.

Vi ser dessa människor hela tiden runtomkring oss. Vi ser det i oss själva. Vi som gör allt för att skapa ett fantastiskt liv. Går utvecklingskurser, byter jobb, partner, ändrar träningsvanor och kost. Men på djupet förändras ingenting.

Efter alla dessa år av försök att bli någon annan eller ta sig någon annanstans, bygga pusslet precis som vi vill, är vi ändå i det stora densamma med den nya kunskap och erfarenheter. Vi kanske fortfarande har samma komplicerade relation till oss själva. Eller gillar inte riktigt oss själva. Självhat eller självkritik sitter kvar. Även med alla dessa fantastiska saker och framgångar, så känner vi oss ofullständiga och otillfredsställda i oss själva.

Och andra sidan har jag mött många människor med det motsatta. Säkert har du också det. De som nästan inte har någonting. Tränar inte, äter inte rätt, har inte så mycket pengar. Men de är djupt tillfredsställda. De gillar sig själva. Och kan navigera upp- och nergångar med mer lätthet.

Vi är alla unika med olika förutsättningar och behov beroende på var vi befinner oss och varit med om. Men vi kan stötta oss själva där vi står.

Föreställ dig att du mådde dåligt över något som hänt och berättade det för en kär vän. Vännen lyssnar utan att avbryta eller försöka lösa ditt problem. Vännen bara lyssnar och förstår. Hur känns det för dig?

Så känns det att omfamna hela dig, utan alla dömanden, kritik och nedsättande ord du säger till dig själv när du har det jobbigt.

Publicerat av

Marie Androv

Mindfulnesslärare utbildad för Jack Kornfield, Tara Brach och mentor Christiane Wolf vid UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s