Varför Ta Ashwagandha?

MOT STRESS, ORO OCH SÖMNLÖSHET

Många har hört av sig och frågat om den ayurvediska örten Ashwagandha efter min medverkan in podden Hälsorevolutionen. Eftersom fler i dessa tuffar tider söker hälsan i holistisk medicin, känns det viktigt att ge ett mer uttömmande svar.

Ashwagandha kallas även för Indisk Ginseng.
Namnets betydelse på sanskrit förklarar hur roten luktar (gandha) som häst (ashwa). Lukten till trots, går det ju fint att ta den i kapsel.
Det latinska namnet Withania somnifera, sömnframkallande, vittnar om dess effekt.
Växten kan bli mellan 35-70 centimeter och man använder både roten och löven.

Ashwagandha hjälper både vid trötthet och sömnlöshet i kombination med svår stress. Än mer potent blir den tillsammans med örten Valeriana.
Förutom att örten är mycket effektiv vid stress, framför allt nerv- och orosstress, är den ett afrodisiakum, i synnerhet för män.
Boostar immunförsvaret och verkningsfullare blir den tillsammans med örten Shataveri.
Örten lugnar även inflammation och är bra vid feber och artrit.

Många av symptomen som beskrivs ovan är vata-relaterade. Just nu är vi inne i vata-period, höstväder, då alla påverkas oavsett kroppstyp. Sömnlöshet, trötthet, oro, stela leder, förstoppning är vanligt. På grund av rådande situation hör jag även att många känner sig fladdriga, splittrade, uppspeedade.

Kontraindikationer

Ashwagandha balanserar vata och kapha men har en upphettande effekt som kan öka pitta. Örten sänker vata, vilket resulterar i minskad oro, hyperaktivitet, sömnlös etc. Om du har depression och känner dig tung och nedstämd, hopplöshet bör du undvika örten. Vatas aktivitet kan nämligen balansera ut och mildra den tunga depressionen.
Aswagandha bör inte tas i samband med Levaxin.
Konsultera gärna ayurvedaläkaren Dr Sangeeta Balaprakash, Rasayana om du är osäker eller söker fler svar.

Publicerat av

Marie Androv

Mindfulnesslärare utbildad för Jack Kornfield, Tara Brach och mentor Christiane Wolf vid UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

2 reaktioner till “Varför Ta Ashwagandha?

  1. Hej Marie,
    Har du någon rekommendationers gäller märke? Finns ju en uppsjö. Har förut testat KSM men undrar om du har nåt annat tips?
    Kram Seidit

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s