Släpp taget, låt det bara vara

När jag började med mindfulness, vilket var långt efter att jag hade utövat Vipassana-meditation enligt Goenka i många år, där man scannar kroppen och är med det som känns i kroppen precis om det är, blev jag spänd och ängslig varje gång vi kom till attityden släppa taget. Det skorrade i mig. En molande känsla växte att det var något fel på mig. Men eftersom alla runtomkring mig som släppte taget tycktes känna sig till freds, så jag fortsatte att säga till mig själv att jag skulle släppa taget om det ena och det andra som inte var bra för mig. Eller att det var något fel på mig som inte kunde släppa taget. Släppa taget om det mitt intellekt tyckte att jag borde rensa ut för att få tillgång till allt det där jag ville ha. Vara värdig att älskas. Med tiden lade släppa taget sig som ett gladpack om mig. Det blev fuktigt och dåligt syre därinne, bildades vattendroppar på insidan som inte kunde ta sig ut. Är jag inte ok? Som jag är.

Många – negativa – känslor blev tabu. Släpp taget, släpp taget sjöng jag högre för mig själv.

Släppa taget utvecklades till en rädsla för att det är något fel på mig. En strävan. Jag behöver släppa det här gamla nu. Alla negativa känslor för att bli fri, göra det jag vill, uppnå min potential, hitta den rätta partnern, få det perfekta jobbet.

Tänker du någonsin att du behöver släppa taget om positiva känslor?
När du är glad, exalterad? Uff, jag mår för bra nu. Släpp taget.

Frihet ligger i att kunna tillåta alla väder. Känslan finns där. När vi känner något börjar vi tänka och sätta etiketter på det, och vips är vi t ex deprimerade. Något vi bara måste bli av med. Nu!

Men om vi var med känslan, tillät den, kanske det skulle visa sig att vi bara var trötta. Eller ledsna. Men eftersom de liknar den där etiketterna som beskriver depression. Och vi har två. Och dom får inte bli fler. Nej! Måste jag bara släppa taget. Göra någonting.

Det finns förstås många saker som skulle ge en större lätthetskänsla om vi släppte taget om, som en destruktiv relation, rökning, för mycket processad mat, ett jobb vi inte trivs med. Men jag vet att det inte blir lättare när jag hela tiden påminner mig själv om att jag borde släppa det – måste släppa det, för något är fel, vill inte känna så här. Känslan kan själv släppa taget, lösas upp när jag tillåter och utforskar dess behov. För så länge jag har motstånd mot något, vill få bort det, blir det starkare. Under ytan. Behovet av att bli sedd, inkluderad, känna sig ok och bli tröstad finns kvar. Belöningsbehovet kvarstår.

Ett mycket spännande exempel är Mindfulness appen Craving to Quit (smoking), där bland annat Mindfulnessmetoden R.A.I.N används. R.A.I.N har utvärderats i forskning och visat sig dubbelt så effektivt som sluta-röka-program och fem gånger mer framgångsrikt för att förbli rökfri än dessa program. Det hela går ut på att tillåta, utforska begärkänslorna i kroppen och lära känna belöningen vi får av rökningen. På så sätt upptäcka hur röken verkligen känns, smakar och vilken funktion den fyller. Upptäcka att det bara blivit ett vanemönster och att vi egentligen är ganska besvikna över den faktiska belöningen. Det handlar inte om att undvika våra rökställen eller ersätta dem med choklad. Istället bjuds du in att fortsätta röka i full uppmärksamhet med guidning från appen. Du släpper inte taget om cigaretterna. Bestämmer dig inte. Du känner och tillåter varje känsla, behov. Synar cigaretten, pappret, väger den i din hand, följer röken hela vägen ner i lungorna. Är uppmärksam på hur det smakar i munnen och hur du känner dig efteråt.

Känslor är en gåva som kommer med ett budskap och ett behov. Som om vi lyssnar på och tillåter, där innanför håller glädjen fången.

Vad skulle hända om du bara tillåter känslor och tankar som de är, utan att värdera? Jag har ett sötsug, jag är rädd för att bli ensam, misslyckas, att inte bli lycklig i detta liv… Det är ok.

Uppmärksamma hur det känns i kroppen och utforska längtan att släppa taget om det.

Published by

Marie Androv

Mindfulnesslärare under utbildning för Jack Kornfield och Tara Brach vid The Awareness Training Institute och UC Berkeley’s Greater Good Science Center. MediYoga terapeut och lärare med minfulnesskompetens vid MediYoga Institutet. Ayurvedisk hälso- och livsstilscoach utbildad i Sverige, Indien och USA. Fördjupning i medveten andning och andningstekniker, pranayama. Certifierad FaRledare-fysisk aktivitet på recept. Läs mer om min bakgrund och erfarenheter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s