Meditation is not what you think. Jack Kornfield

Mindfulness grund

Mindfulness grundkurs guidar dig steg för steg till mer närvaro, inre ro och motståndskraft (resiliens) i din vardag.

Under tio kurstillfällen lär du dig utveckla förmågan att vara medvetet närvarande genom att på olika sätt träna uppmärksamheten och att vara vänlig mot dig själv och andra. Du guidas i hur du kan integrera enkla och kraftfulla mindfulnessfärdigheter i ditt liv, så att du kan agera utifrån din inneboende visdom.

Kursen är för dig som vill utveckla mindfulness tillsammans med andra. Inga förkunskaper behövs.

Kursinfo – start 26 augusti

TID Onsdagar, 120 min, 17.30-19.30
10 KURSTILLFÄLLEN: kursstart 26 augusti, sista kurstillfälle 28 oktober.
KURSAVGIFT 10 kurstillfällen 3 450 kr, inklusive kursmaterial och meditationer på ljudfil. Varje kursen spelas in så att du kan ta igen eventuellt missat tillfälle.
PLATS Atmajyoti Yoga, Norrtullsgatan 20, samt livsänd på Zoom
KURSLEDARE Marie Androv, Mindfulnesslärare för Jack Kornfield och Tara Brach, Mindfulness och MediYoga Instruktör, MediYoga terapeut och lärare.

Boka kurs

Mindfulness i vardagen 

Kursen tar djup i fem fristående vardagsteman:

  • Vänlighet ökar möjligheterna att lyckas med det vi vill, visar forskningen. Vänlighet är medfött men vi behöver ofta stärka vårt trygghets- och omvårdnadssystem genom att träna nya vänliga vanor.
  • Känslor som sorg, ilska och besvikelse är naturligt. När vi inte tillåter känslor växer begär och motvilja. Vi vill ha mer, strävar, kämpar emot. Vad händer med livskvaliteten och glädjen när vi aldrig är nöjda och fastnar i belönande beteenden?
  • Medkännande kommunikation. Hur kan vi öka chansen att bli förstådda och att våra nära och kollegor vill möta våra behov? Medkännande lyssnande och tal ger nycklar.
  • Tacksamhet. Att träna tacksamhet växer glädje. Forskning visar att daglig tacksamhetsträning sänker stresshormonet kortisol med 23 procent.
  • Jämnmod (equinimity) – lugn och jämnmod i tuffa situationer och perioder är möjligt, förhållningssättet avgör.

Kursinfo – STart TBA

TID Tisdagar, 90 min, 18.00-19.30
5 KURSTILLFÄLLEN
: TBA
KURSAVGIFT 1400 kr.  I priset ingår kursmaterial inkl. meditationer på ljudfil. Drop-in 250 kr.
PLATS Online.
KURSLEDARE Marie Androv, Mindfulnesslärare för Jack Kornfield och Tara Brach, Mindfulness och MediYoga Instruktör, MediYoga terapeut och lärare.

Boka kurs
Drop-in-anmälan till marie@sjalvtrygg.se

KONTAKTA Marie Androv

Om mindfulness 

Kursen bygger på Mindfulnesstraditionen Theravada –insiktsmeditation – i Jack Kornfield och Tara Brachs anda. Insiktsmeditation integrerar både mindfulness och medkänsla med fokus på insikt. Genom meditation, reflektion och frågor, odlar vi närvaro och vänlighet mot oss själva och andra, insikt och inre vägledning.

Hur det går till

  • Vi börjar varje kurstillfälle att landa på plats/mindful rörelse.
  • Tar del av ett kort mindfulnessföredrag på olika teman.
  • Sitter i meditation i 20-30 minuter.
  • Frågor-och svarsstund.

Mindfulness har flera påvisade positiva effekter:

  • Reducerar stress
  • Minskar symtom vid ångest och depression
  • Fokuserar uppmärksamheten
  • Stärker immunförsvaret
  • Ökar medkänslan
  • Föryngrar hjärnan

Läs mer om forskningen

Sagt om kursen

Med värme och engagemang har du givit mig en djupare förståelse för vad mindfulness innebär.

Att vara sin egen bästa vän…den tanken gjorde starkt intryck på mig. Som många andra är jag bra på att vara självkritisk och kräva mycket av mig själv. Att behandla mig själv med vänlighet
är tänkvärt.. Och att bara notera känslor och tankar, utan värderingar.
Kristina

Jag är så glad och tacksam över att gå i lära hos dig. Det är att som att serveras hemlagad näringsriktig mat efter att ha ätit på McDonalds för länge.
Jenny Sonesson

Det är helt magiska stunder med dig och underlaget i pärmen är fantastiskt. Jag har pärmen med dess storslagna innehåll på soffkanten, lätt tillgänglig. Tar ofta tag i den för att hitta tillbaka till något vi undersökt tillsammans. 💫🙏

Efter den här kursen är kroppen alltmer en del av mig. Annica Carlsson