Karriär, äta rätt, hålla sig fit och snygg, vara perfekt förälder, vän, medarbetare, och samtidigt ständigt uppkopplad.

Kronisk stress, utmattning, ångest och depression ökar lavinartat i vårt samhälle. Istället för att tjäna oss blir vi slavar under sinnet. Fast i stress, oro, ältande, som hindrar oss från att må bra och använda vår potential.

Modern hjärnforskning visar att hjärnan är formbar, vilket innebär att vi kan ändra på våra vanemönster genom att träna nya vanor.

Självtrygg program

Självtrygg integrerar flertusenåriga kunskaper – Andning, Ayurveda, yoga och mindfulness – och modern hjärnforskning, samt mitt arbete med kurser, utbildning och enskilda konsultationer i depression. Programmet syftar till att förebygga och komma tillbaka från stress, utmattning och depression genom att ge medarbetarna verktyg att stärka kroppens förmåga att koppla om till lugn, energi och lust.

Programmet bygger på att olika orsak och respons leder till att vi tappar lusten, känner oss nedstämda, deprimerade, utmattade och att vi därför har olika behov för att må bra. Andningstekniker, yogaövningar/mindful rörelse, mindfulness meditationer, tekniker och reflektioner anpassas därefter.

Läs mer om modulerna som ingår i Självtryggprogrammet

Programmet erbjuds som sammanhängande företagskurser eller enskilda moduler i form av workshops eller inspirationsföreläsning på företagsevent, samt kurser eller enskilda sessioner med medarbetare och företagsledare. Upplägget anpassas alltid utifrån individen eller gruppens specifika behov.

Vill du vet mer om hur Självtygg kan anpassas till din arbetsplats behov?
Kontakta Marie Androv

Referenser

Astra-Zeneca

Kurser i Mindfulness och MediYoga med 90 deltagare för sjukskriven personal mellan 2014-2016. Företaget utvärderar löpande MediYoga som rehabilitering sedan 2004. Mätningarna visar att yogan är bland de kraftfullaste verktyget för stressreducering på läkemedelsföretaget.

Jag har fått ett lugn som gör att jag mer sällan hetsar upp mig över energitjuvar. Tack vare utskicken är det lätt att själv göra övningar och påminnas av dina ord på vägen, Christina

Jag får förbättrad förmåga att hantera mina tankar och känslor på ett bra sätt, vilket hjälper mig att fatta mer konstruktiva val. Jag kan hantera stress bättre och mår därför också bättre, Sussi

En oas mitt i vardagen, Ann

Tack vare dina magövningar släppte min stressförstoppning, deltagare med svåra magsmärtor orsakat av stress.

KTH – Kungliga Tekniska högskolan

MediYoga och sedermera Mindfulness och MediYoga för anställda på KTH mellan 2012-2016. Klasserna utgår ifrån MIMY 12-veckorsprogram kombinerar MediYoga och mindfulnesstekniker med viktiga attityder som hjälper deltagarna att vara närvarande och fokuserad även i en stressfylld vardag.

Andningstekniken har blivit en del av min vardag: vid kopiatorn, om jag vill somna om på natten, och diverse andra situationer där jag annars kan bli otålig. Tack! Nils, professor.

Naprapaten sa sist att jag var så mjuk i axlarna att jag inte behöver gå tillbaka dit. Jag känner mig så avstressad och avspänd numera, Burak, doktorand.

I feel so relaxing as you are instructing in a nice way. I feel that you control our soul and try to relax them, Iqbal, doktorand.

Lymfödemföreningen, Stockholm

Sedan 2015 har jag lett MediYoga anpassad för personer med lymfödem. Sittande på stol och stående kan man göra väldigt mycket: andas, yoga och slappna av.

Stort tack för det fina hjärtat och för att du under dina yogapass med oss är så lyhörd. Gunilla Jansson, Styrelsen Stockholms Lymfödemförening